In deze regeling wordt verstaan onder:
Op basis de Wbk, artikel 25 van het Bta, artikel 27 van de VAO en de artikelen 5 lid 1 onder a, sub 4 en 9 lid 3 van de NVKS beschikken wij als accountantsorganisatie over een klokkenluidersregeling. Het doel van de regeling is het vastleggen van een procedure voor de behandeling van meldingen van medewerkers van Profinis en derden.
Deze klokkenluidersregeling heeft betrekking op de volgende situaties:
Een vermoeden van een misstand is het vermoeden van een melder dat binnen de organisatie waarin hij werkt of heeft gewerkt of bij een andere organisatie indien hij door zijn werkzaamheden met die organisatie in aanraking is gekomen, sprake is van een misstand voor zover het vermoeden gebaseerd is op redelijke gronden, die voortvloeien uit de kennis die de melder bij zijn werkgever heeft opgedaan of voortvloeien uit de kennis die de melder heeft gekregen door zijn werkzaamheden bij een ander bedrijf of een andere organisatie.
Een misstand is:
Het maatschappelijk belang is in ieder geval in het geding indien de handeling of nalatigheid niet enkel persoonlijke belangen raakt en er sprake is van oftewel een patroon of structureel karakter dan wel de handeling of nalatigheid ernstig of omvangrijk is.
Een melder heeft het recht om een ‘adviseur in vertrouwen’ te raadplegen over het doen van een melding. De adviseur in vertrouwen van Profinis is de vertrouwenspersoon (klokkenluider@profinis.nl). Het staat de melder uiteraard vrij om advies te vragen bij een adviseur van buiten Profinis, bijvoorbeeld bij het Huis voor Klokkenluiders (www.huisvoorklokkenluiders.nl).
Indien sprake is van een situatie die onder de reikwijdte van deze klokkenluidersregeling valt, heeft de melder de mogelijkheid deze intern te melden aan de vertrouwenspersoon (klokkenluider@profinis.nl of extern te melden bij een daartoe aangewezen bevoegde externe autoriteit, bijvoorbeeld bij het Huis voor Klokkenluiders (www.huisvoorklokkenluiders.nl).
Interne melding
De interne melding aan de vertrouwenspersoon vindt elektronisch plaats via klokkenluider@profinis.nl of mondeling. De klokkenluider is bereikbaar via het kiesnummer 401 of het telefoonnummer 0527-221056.
Externe melding
De melder kan de externe melding doen bij één van de bevoegde externe autoriteiten die daarvoor naar het redelijk oordeel van de melder het meest in aanmerking komt. De melder hoeft de melding dan niet eerst intern te doen. De volgende bevoegde autoriteiten hebben een zogeheten ‘extern meldkanaal’ voor het ontvangen van meldingen van misstanden:
Indien een melding intern is ingediend zal het Bestuur een onderzoek naar het vermoeden van een misstand instellen, tenzij:
Als de melding het gehele Bestuur betreft wordt het onderzoek conform lid 1 van dit artikel door de Compliance Officer ingesteld in afstemming met de beleidsbepaler van Profinis. In dit geval moet in het vervolg van dit artikel waar ‘het Bestuur’ staat vermeld ‘de Compliance Officer’ worden gelezen.
Het Bestuur kan besluiten het onderzoek zelf uit te voeren, of (gedeeltelijk) intern of extern een onderzoekscommissie benoemen.
Het Bestuur kan voor zover van belang de melder en de betrokkene waarop de melding betrekking heeft horen.
Indien het Bestuur besluit geen onderzoek in te stellen, informeert hij de melder daar binnen 2 weken na melding schriftelijk over. Daarbij wordt tevens aangegeven op grond waarvan het Bestuur van oordeel is dat het vermoeden niet gebaseerd is op redelijke gronden, of dat op voorhand duidelijk is dat het gemelde geen betrekking heeft op een vermoeden van een misstand.
Het Bestuur informeert de melder uiterlijk binnen 3 maanden na verzending van de ontvangstbevestiging schriftelijk over de beoordeling van de melding en voor zover van toepassing over de opvolging van de melding. Mocht het onderzoek niet binnen drie maanden kunnen worden afgerond, dan informeert het Bestuur de melder voor afloop van deze termijn.
De vertrouwenspersoon en eenieder die betrokken is bij de melding of het onderzoek naar het vermoeden van een misstand behandelt de melding vertrouwelijk en maakt de identiteit van de melder niet bekend zonder uitdrukkelijke schriftelijke instemming van de melder. Ingeval enig wettelijk voorschrift in het kader van onderzoek door een bevoegde autoriteit of een gerechtelijke procedure tot mededeling van de identiteit van een melder verplicht, wordt deze daarvan vooraf in kennis gesteld, tenzij die informatie het gerelateerde onderzoek of de gerechtelijke procedure in gevaar zou kunnen brengen.
Wanneer de melder een melding van een (vermoeden van een) misstand heeft gedaan, gebaseerd op redelijke vermoedens, dan is de melder beschermd tegen benadeling. Dit wil zeggen dat de melder geen negatieve gevolgen mag ondervinden door Profinis naar aanleiding van de melding zoals ontslag, pestgedrag of weigering van promotie. Dit geldt ook voor degenen die de melder hebben bijgestaan bij de melding, zoals de adviseur in vertrouwen en betrokken collega’s.
Urk, Juni 2024, Profinis Accountants B.V.
Het Spijk 32, 8321 WT Urk
0527 681 726